نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

SaveSavedRemoved 0
Deal Score0
Deal Score0

اصولا کسانی که با سوئیچ شبکه آشنا هستند و با آن سرو کار دارند و نسبت به این که بسیاری از سوئیچ‌های مدرن در لایه 3 کار می‌کنند آگاهی دارند با پیشرفت تکنولوژی در تولید تجهیزات شبکه این روزها سوئیچ‌های مدرن در لایه 3 کار می‌کنند. توجه داشته باشید برای استفاده از سوئیچ‌های مدرن در لایه 3 باید از اینترفیس‌های لاجیکال استفاده کنید. در واقع با استفاده از اینترفیس‌های مسیریابی فیزیکی امکان ایجاد هاست در سوئیچ‌های مدیریتی مانند سوئیچ سیسکو سری SFE یا SGE (سوئیچ‌های small business) در اختیار شما قرار داده می‌شود.

انواع لایه های سوئیچ شبکه:

در تجهیزات شبکه، سوئیچ نقطه‌ای است که بستر ارتباطی بین دستگاه‌های شبکه را فراهم می‌کند. سوئیچ‌ها به صورت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری پیاده‌سازی می‌شوند و می‌توانند شامل انواع مختلفی از لایه‌ها باشند. در زیر، به برخی از انواع لایه سوئیچ‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. لایه 2: سوئیچ‌های لایه دو، اطلاعات را بر اساس آدرس فیزیکی (MAC) دستگاه‌ها مسیریابی می‌کنند. این لایه در شبکه‌های LAN و اینترنت ازتوپولوژی‌های مختلفی مانند شبکه‌های ستاره‌ای استفاده می‌شود.
  2. لایه 3: سوئیچ‌های لایه سه، اطلاعات را بر اساس آدرس IP دستگاه‌ها مسیریابی می‌کنند. این لایه در شبکه‌های WAN و اینترنت ازتوپولوژی‌های مختلفی مانند شبکه‌های درختی استفاده می‌شود.
  3. لایه 4: سوئیچ‌های لایه چهار، اطلاعات را بر اساس پورت و پروتکل مسیریابی می‌کنند. این لایه در شبکه‌های بزرگ و پیچیده ازتوپولوژی‌های مختلفی مانند شبکه‌های پویا استفاده می‌شود.
  4. لایه7: سوئیچ‌های لایه هفت، اطلاعات را بر اساس برنامه و خدماتی که درخواست می‌شوند، مسیریابی می‌کنند. این لایه در شبکه‌هایی که نیاز به پردازش و ارسال داده‌های برنامه‌ای دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال در مقاله نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3 ما قصد داریم به توضحیاتی در رابطه با تبدیل سوئیچ شبکه لایه 2 به 3 خواهیم پرداخت.

 

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3:

برای تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3 از ابزار Putty استفاده می‌کنیم و تنظیمات را روی سوئیچ‌های مدیریتی SFE و SGE که نسخه نرم افزاری آنها v3.0.0.18 است انجام می‌دهیم. آخرین نسخه ابزار PUTTY را دانلود کنید. در این آموزش از نسخه v0.62 استفاده شده است.

ابتدا ابزار putty را معرفی می‌کنیم. Putty، ترمینال متن باز و رایگانی است که برای پروتکل‌هایی مثل: ssh و telnet و raw و Rlogin، به عنوان کلاینت عمل می‌کند و برای تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3 باید به دستورات زیر عمل کنید.

  1. سوئیچ را به کامپیوتر وصل کنید و putty را اجرا کنید.

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

2. از سمت چپ session را انتخاب کنید و در قسمت Host Name (or IP address)، آدرس IP اختصاص داده شده به دستگاه را وارد کنید.

3. از قسمت Connection type گزینه telnet را انتخاب کنید. در این قسمت در واقع نوع ارتباطی که ادمین می‌خواهد برای authentication استفاده کند مشخص می‌شود.

سپس روی دکمه open بزنید تا پنجره Login Screen باز شود.

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

 

4. برای دسترسی به دستگاه در قسمت User Name نام کاربری را وارد کنید. نام کاربری پیش فرض، admin است. با زدن دکمه Down به قسمت password دسترسی دارید و می‌توانید رمز عبور خود را وارد کنید. پسورد پیش فرض، admin است.

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

5. با استفاده از دکمه‌های Up/Down گزینه system mode را انتخاب کرده و اینتر بزنید.

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

6. از کلیدهای Right/Left استفاده کنید و گزینه edit را انتخاب و اینتر کنید.

 

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

7. با استفاده از space، گزینه system mode را به layer 3 تغییر دهید.

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

 

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

8. دکمه esc را بزنید تا به فیلد Action برگردید. از دکمه چپ و راست استفاده کنید و گزینه save را انتخاب و اینتر کنید.

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

9. با زدن دکمه y دستگاه ریست می‌شود.

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

10. منتظر بمانید تا دستگاه ری استارت شود. در این مدت، شبکه قطع خواهد شد.

نحوه تبدیل سوئیچ لایه 2 به 3

11. به web configuration utility لاگین شوید و به صفحه System Management بروید. در GUI گزینه‌های جدیدی مثل UDP Relay و Routing را می‌بینید که فقط وقتی سوئیچ در حالت لایه 3 است وجود دارند.

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

سوئیچ بازار
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare